Στον Malick o Χρυσός Φοίνικας. Τα βραβεία του 64ου Φεστιβάλ των Καννών.
Στο «The Tree Of Life» του (απόντος απ' τις Κάννες) Terrence Malick κατέληξε τελικά ο φετινός Χρυσός Φοίνικας, μία επιλογή που τα γραφεία στοιχημάτων έδιναν ως μεγάλο φαβορί, αντίθετα με τους κριτικούς που ακόμα κονταροχτυπιούνται για χάρη του. Έτσι το Palme D'Or πηγαίνει ξανά σε αμερικανικά χέρια, για πρώτη φορά μετά το 2004 και τον Michael Moore («Fahrenheit 9/11»). Το Μέγα Βραβείο της Επιτροπής, πρόεδρος της οποίας ήταν ο Robert De Niro, δόθηκε εξ ημισείας στον Nuri Bilge Ceylan («Once Upon A Time In Anatolia») και τους αδερφούς Dardenne («Boy With A Bike»), με τους τελευταίους να επιβεβαιώνουν γι ακόμα μία φορά πως έχουν βρει το κουμπί του φεστιβάλ. Το βραβείο σκηνοθεσίας πήγε, μάλλον αναμενόμενα, στο Δανό Nicolas Winding Refn για το δυνατό «Drive» και κάπως έτσι, ο Aki Kaurismaki έφυγε με άδεια χέρια από την τελετή λήξης, παρά τον ενθουσιασμό που συνόδευε το «Le Havre» του, μένοντας με την παρηγοριά του βραβείου της FIPRESCI.
Στις ερμηνείες, νικητές αναδείχθηκαν ο Jean Dujardin από το «The Artist», που γνώρισε την αποθέωση, και η Kirsten Dunst για το «Melancholia» του ανεπιθύμητου πλέον στην Κρουαζέτ Lars von Trier. Ύστερα από το χαμό που προκάλεσε ο τελευταίος με τις μεταξύ-σοβαρού-κι-αστείου φιλοναζιστικές δηλώσεις του, η επιτροπή είχε την ευκαιρία να φανεί υπεράνω με τη βράβευση της Dunst, η οποία θα έχει να το λέει για το χουνέρι που της επεφύλασσε ο σκηνοθέτης της κατά την περιβόητη συνέντευξη τύπου (για του λόγου το αληθές ψάξτε το σχετικό βίντεο). Έτσι, με μία κίνηση που θα μπορούσε να εκληφθεί κι ως εξισορροπητική, η επιτροπή τίμησε με το βραβείο σεναρίου το «Footnote» από το Ισραήλ. Ακόμη, το Jury Prize πήγε στη Γαλλίδα Maiwenn και το «Polisse» της.
Η Χρυσή Κάμερα - βραβείο για πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη - βρέθηκε στα χέρια του Pablo Giorgelli για χάρη του «Las Acacias», το δεύτερο φιλμ μετά το «Take Shelter» του Jeff Nichols (μεγάλο βραβείο και βραβείο SACD σεναρίου) που διακρίθηκε κατά την 50η Εβδομάδα Κριτικής του φεστιβάλ, κερδίζοντας εκεί τόσο το βραβείο OFAJ νέων κριτικών όσο και το βραβείο της Ένωσης Ανεξάρτητων Σινεμά. Στην Εβδομάδα ξεχωριστή εντύπωση έκανε επίσης το αυστραλέζικο «Snowtown», που κέρδισε την Ειδική Μνεία αλλά σημαδεύτηκε και από τις μαζικές αποχωρήσεις κατά την προβολή, όταν το κοινό αδυνατούσε να αντέξει την αγριότητα με την οποία ο Justin Kurzel αποτύπωνε την αληθινή ιστορία ενός διαβόητου serial killer της χώρας των καγκουρό.
Στα του Un Certain Regard τώρα, της επιτροπής του οποίου προήδρευε ο Emir Kusturica, το μεγάλο βραβείο πήγε εξ ημισείας στον επανακάμψαντα Kim Ki-Duk για το αυτοβιογραφικό «Arirang» και τον Andreas Dresen από τη Γερμανία για το δραματικό «Stopped On Track». Το ειδικό βραβείο της επιτροπής κατέληξε σε ρωσικά χέρια με το «Elena» του σκηνοθέτη της "Επιστροφής" Andrey Zvyagintsev. Last but not least, όμως, το βραβείο σκηνοθεσίας κέρδισε ο Ιρανός Mohammad Rasoulof για το «Be Omid E Didar», ο οποίος μαζί με τον συμπατριώτη του Jafar Panahi κατάφεραν να στείλουν την ύστατη στιγμή τις ταινίες τους - κρυφά - στο φεστιβάλ, αν και είναι αμφότεροι καταδικασμένοι σε επταετή φυλάκιση από το ιρανικό καθεστώς και τους έχει απαγορευτεί να εργάζονται ως σκηνοθέτες. Με τον τρόπο αυτό το φεστιβάλ άδραξε την ευκαιρία για να ισχυροποιήσει το μήνυμά του ενάντια στη λογοκρισία των δημιουργών.
Επικαιρότητα - Απόψεις: Τα Πιο Πρόσφατα
Το Πρόγραμμα των Προβολών