Το Προφίλ του 46ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Παντελής Φραντζής  |  29-09-2005

"Θα προτιμούσα να παρουσίαζα το τεσσαρακοστό-έβδομο φεστιβάλ κι όχι το φετινό". Απροσδόκητα υπαινικτικός, ο νέος πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Χωραφάς, αιφνιδίασε το ακροατήριο των δημοσιογράφων, ανοίγοντας με την παραπάνω δήλωση την πρώτη συνέντευξη τύπου της φετινής διοργάνωσης. Προτού ακόμα τεθούν οι αναπόφευκτες ερωτήσεις σχετικά με τις προθέσεις της νέας διοίκησης και τις αλλαγές ενός θεσμού, του οποίου ο σκληρός πυρήνας αντικαταστάθηκε εξολοκλήρου -και, ως γνωστόν, όχι αναίμακτα- πριν λίγους μήνες, ο Γιώργος Χωραφάς επιχείρησε να σκιαγραφήσει το προφίλ του (νέου) Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ως "το φεστιβάλ του νέου κινηματογράφου και των νέων δημιουργών, το φεστιβάλ του στοχασμού για τον άνθρωπο και τη ζωή, το πλαίσιο μέσα στο οποίο ο διάλογος, οι νέες τάσεις και τα πρωτότυπα σχέδια, η συνεργασία Ελλήνων και ξένων δημιουργών θα μπορούν να λάβουν χώρα". Με επίγνωση των ιδιαίτερων συνθηκών που φέτος στρέφουν ακόμα περισσότερα βλέμματα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος απέφυγε διπλωματικά τις δύσκολες ερωτήσεις και παρέμεινε σιωπηρός για το μεγαλύτερο μέρος της συνέντευξης: "Η αποδοχή αυτής της θέσης ήταν μία απόφαση για περιπέτεια. Από αυτή την άποψη, δεν έχω απογοητευτεί καθόλου. Το άγνωστο είναι για μένα πρόκληση και η αναζήτηση είναι ερεθιστική".

"Το φετινό πρόγραμμα αποτελεί και τα διαπιστευτήρια της νέας διοίκησης", τόνισε η διευθύντρια του Φεστιβάλ, Δέσποινα Μουζάκη, παρουσιάζοντας τις θεματικές ενότητες της φετινής διοργάνωσης, η οποία υπόσχεται να υποστηρίξει τον διεθνή ρόλο του θεσμού, να δώσει βήμα στους νέους δημιουργούς, αλλά και να ενισχύσει την σύνδεση του Φεστιβάλ με την πόλη της Θεσσαλονίκης: "Ένα φεστιβάλ δεν μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα μίας εθνικής κινηματογραφίας. Μπορεί όμως να βοηθήσει τα νέα ταλέντα, μέχρι να αναβαθμιστεί η σκέψη, η παιδεία και, τελικά, η παραγωγή του ελληνικού σινεμά". Έτσι, οι ελληνικές ταινίες θα βρουν και φέτος την θέση τους στη διοργάνωση, με επίπεδα συμμετοχών αντίστοιχα των περσινών και πάντα σύμφωνα με τα κρατικά βραβεία του Υπουργείου Πολιτισμού, τα οποία -παραδοσιακά- θα απονεμηθούν στο κλείσιμο του Φεστιβάλ. Πέραν των νέων παραγωγών που ακόμη δεν έχουν επιλεγεί (οι αιτήσεις γίνονται δεκτές ως το τέλος του μήνα), το Φεστιβάλ θα τιμήσει με αναδρομικά αφιερώματα το έργο τριών καταξιωμένων Ελλήνων δημιουργών, του Νίκου Πατατάκη, της Αντουανέττας Αγγελίδη και του Γιώργου Πανουσόπουλου, αλλά και τους ηθοποιούς Όλια Λαζαρίδου και Αρη Ρέτσο, για το σύνολο της προσφοράς τους.

Στις υπόλοιπες ενότητες, "το πρόγραμμα παραμένει πιστό στο ύφος ενός καθιερωμένου, ευρωπαϊκού Φεστιβάλ". Στο νεοσύστατο τμήμα, "Ημέρες Ανεξαρτησίας", θα παρουσιαστούν αφιερώματα στον Κορεάτη Kim Ji Woon και τον Ιάπωνα Seijun Suzuki, στην -υπό διαμόρφωση ακόμη- ενότητα των "Νέων Αμερικανών" θα εγκαινιαστεί η προσπάθεια διαμόρφωσης ενός μόνιμου forum διαλόγου με το ανεξάρτητο σινεμά των ΗΠΑ, ενώ στο πλαίσιο ανάδειξης νέων καλλιτεχνών συστήνεται η κατηγορία "Κάποιος να τους προσέχει", με αφιερώματα σε τρεις ανερχόμενους δημιουργούς, την Miranda July, τον Jerome Bonnell και τον αγαπημένο του Ελληνικού κοινού, Park Chan-Wook. Η ήδη γνωστή ενότητα "Ματιές στα Βαλκάνια" θα φιλοξενήσει φέτος τον Τούρκο σκηνοθέτη, Kutlug Ataman, ενώ μεγάλη βαρύτητα έχει δωθεί στους ειδικούς καλεσμένους του τεσσαρακοστού-έκτου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: ο Ταϊβανέζος Hou Hsiao Hsien, o Γάλλος Patrice Chereau, o Michael Winterbottom και ο θρυλικός Vittorio Storaro θα στηρίξουν τη διοργάνωση με την παρουσία τους.

Η διευθύντρια του Φεστιβάλ τόνισε, εξάλλου, πως όλα τα τιμώμενα πρόσωπα του Φεστιβάλ θα περάσουν από την Θεσσαλονίκη, με μοναδική εξαίρεση τον ογδοντάχρονο Seijun Suzuki, που αρνήθηκε ευγενικά την πρόσκληση για λόγους υγείας. Στο πλαίσιο, τέλος, της προσπάθειας διεύρυνσης του διεθνή του χαρακτήρα, το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει φέτος το σινεμά τριών (και όχι μίας, όπως ήταν σύνηθες) χωρών, του Μεξικού, της Δανίας και της Ιρλανδίας. Βέβαια, πολλές λεπτομέρειες απομένουν να ανακοινωθούν στη επόμενη συνέντευξη τύπου, που θα λάβει χώρα στη Θεσσαλονίκη, στις 31 Οκτωβρίου. Το αναλυτικό πρόγραμμα προβολών, η σύσταση της διεθνούς κριτικής επιτροπής, αλλά και οι καλεσμένοι των masterclasses, στα οποία η φετινή διοίκηση έχει δώσει ειδική βαρύτητα, θα γίνουν γνωστά λίγο πριν την έναρξη του Φεστιβάλ.

Κρατώντας τους τόνους όσο το δυνατόν χαμηλότερα, η Δέσποινα Μουζάκη υπερασπίστηκε την νέα δομή του θεσμού, αντιμετωπίζοντας με ψυχραιμία όλα τα φλέγοντα ερωτήματα. Αναφορικά στις νέες κατηγορίες και το ομολογουμένως πλούσιο, φετινό πρόγραμμα, εξήγησε, πως "υποσχεθήκαμε να μην συρρικνώσουμε το Φεστιβάλ. Ο αριθμός των ταινιών θα είναι ίδιος με τον περσινό, απλώς το πλαίσιο είναι περισσότερο διευρυμένο". Αναφορικά στον προϋπολογισμό της διοργάνωσης και την υποστήριξη από το Υπουργείο Πολιτισμού, η κατάσταση παρουσιάστηκε ιδιαίτερα ευοίωνη, με περισσότερα από τα μισά χρήματα της κρατικής επιχορήγησης να έχουν ήδη καταβληθεί. Το ζήτημα του φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ παραμένει ανοιχτό και μολονότι η νέα διοίκηση προτίθεται να σεβαστεί τις δεσμεύσεις των προκατόχων της, παραμένει προς το παρόν "υπό ομηρία". Το στοίχημα παραμένει, φυσικά, προσωπικό για τους νέους πρωταγωνιστές και για την διευθύντρια, πολύ περισσότερο, η οποία στερείται δείγματος δουλειάς στα συγκεκριμένα καθήκοντα. Η ίδια παρέμεινε συγκρατημένη: "Συνεργάζομαι με ένα δίκτυο ανθρώπων σε όλο τον κόσμο και εκτιμώ την γνώμη τους. Το στίγμα μου θα φανεί στα χρόνια που θα έρθουν". Για όσους επιμένουν, επομένως, να ενδιαφέρονται για το ίδιο το σινεμά και όχι για τις ιστορίες διαπλοκής, νεότερα στις 31 Οκτώβρη.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2025 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.