Γιατί περνούν απαρατήρητα τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου;

Θανάσης Γεντίμης  |  29-03-2016
Γιατί περνούν απαρατήρητα τα βραβεία της Ακαδημίας Κινηματογράφου;

Απονεμήθηκαν χθες, για 7η χρονιά, τα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου που πλέον ονομάζονται "βραβεία Ίρις". Ελάχιστοι όμως προβληματίζονται από το γεγονός ότι για μια ακόμα χρονιά η τελετή απονομής αλλά και τα βραβεία καθαυτά άφησαν ασυγκίνητο το ευρύ κοινό.

Ας ξεκινήσουμε από το προβληματικό timing που επέλεξε φέτος η ΕΑΚ. Η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων έγινε Παρασκευή πριν από τριήμερο (της Καθαράς Δευτέρας) και η τελετή απονομής έγινε Δευτέρα μετά από τριήμερο (της 25ης Μαρτίου). Αυτή η συγκυρία σίγουρα δεν βοήθησε να διαδοθεί τόσο η λίστα των υποψηφίων, όσο και η προσμονή για την απονομή.

Παράλληλα η ίδια η ΕΑΚ δεν δείχνει την απαραίτητη διάθεση να προωθήσει το "προϊόν" της. Για παράδειγμα όταν ανακοίνωσε ότι φέτος προστίθεται Βραβείο Ξένης Ταινίας αμέλησε να δώσει στη δημοσιότητα τις 10 υποψηφιότητες, ενώ καθώς γράφονται αυτές οι γραμμές (μία μέρα μετά την απονομή των βραβείων) η ΕΑΚ δεν έχει αναρτήσει τη λίστα των νικητών στην επίσημη ιστοσελίδα της.

Παρόλα αυτά, όσο σημαντικά κι αν είναι το καλό timing και μια καλή οργάνωση, το μεγαλύτερο πρόβλημα των βραβείων της ΕΑΚ βρίσκεται αλλού: Στην ίδια την εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή.

Όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, η επιτυχία μιας τέτοιας προσπάθειας έχει άμεση σχέση με την απήχηση που έχουν οι υποψήφιοι προς βράβευση στο κοινό. Και εδώ θα εντοπίσουμε τον πυρήνα του προβλήματος αν ρίξουμε μια ματιά στις φετινές υποψηφιότητες. Έντεκα (11) ταινίες μυθοπλασίας ήταν υποψήφιες για τουλάχιστον ένα από τα βραβεία Ίρις, και η συγκομιδή των εισιτηρίων τους φαίνεται στο παρακάτω διάγραμμα.

Μια πρώτη ενδιαφέρουσα παρατήρηση είναι πως τέσσερις από τις έντεκα ταινίες που έχουν υποψηφιότητες δεν έχουν παιχτεί στις κινηματογραφικές αίθουσες, παρά μόνο σε ειδικές ή φεστιβαλικές προβολές. Μπορεί αυτό να μοιάζει παράξενο, είναι όμως σύμφωνο με τον κανονισμό της ΕΑΚ. Το σίγουρο είναι ότι δεν βοηθά στο να δημιουργηθεί κλίμα ενδιαφέροντος για τα βραβεία, ενισχύοντας μια αίσθηση εσωστρέφειας του θεσμού.

Αντιστρόφως κάποιες Ελληνικές ταινίες που προβλήθηκαν στις αίθουσες το 2015 δεν συμμετείχαν φέτος, καθώς βάσει κανονισμού διαγωνίστηκαν στην περσινή απονομή (καθώς για παράδειγμα είχαν κάποιες προβολές εντός του 2014). Με τον τρόπο αυτό όμως προκαλείται μια σύγχυση του κοινού και χάνεται η όποια δυναμική έχτισαν αυτές οι ταινίες κατά την προβολή τους στις αίθουσες.

Μια δεύτερη παρατήρηση προκύπτει αν ανατρέξουμε στον πίνακα με τις δέκα πιο εμπορικές Ελληνικές ταινίες του 2015, καθώς έξι από αυτές δεν έχουν ούτε μία υποψηφιότητα. Το ενδιαφέρον είναι όμως πως με βάση τα στοιχεία της ΕΑΚ, πέντε από τις δέκα πιο εμπορικές ταινίες δεν υπέβαλαν καν αίτηση συμμετοχής στα βραβεία. Πρόκειται για τις ταινίες «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας», «Απόψε Τρώμε στις Ιοκάστης», «Amore Mio», «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο Κοντός» και «Fils de Grece». Όταν οι ίδιοι η δημιουργοί δεν μπαίνουν στη διαδικασία συμμετοχής, ποιος περιμένει ότι θα ενδιαφερθεί το κοινό.

Υπάρχει φυσικά και η εμφανής δυσαρμονία ανάμεσα στον αριθμό των εισιτηρίων και το πλήθος των υποψηφιοτήτων για κάποιες ταινίες. Θεωρώ ότι αυτός ο διάλογος είναι το μοναδικό δείγμα υγείας του θεσμού. Γιατί το ζήτημα δεν ήταν αν αδικήθηκε στις υποψηφιότητες το «Ένας Αλλος Κόσμος» ή αν ευνοήθηκε στα βραβεία το «Ουζερί Τσιτσάνης». Αντιθέτως αυτές οι συζητήσεις που έλαβαν χώρα, ήταν η απόλυτη απόδειξη ότι το κοινό αποκτά ενδιαφέρον για τα βραβεία όταν έχει ίδια άποψη για τις διαγωνιζόμενες ταινίες.

Εάν λοιπόν η ΕΑΚ θέλει ο θεσμός να μην αφορά μόνο τον στενό κύκλο του συναφιού και των σκληροπυρηνικών σινεφίλ, θα πρέπει να ενεργοποιηθεί. Επειδή δεν μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα και την ποσότητα της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής, θα πρέπει σε πρώτη φάση να εστιάσει στην ουσιαστική βελτίωση της οργάνωσης και την συστηματική προβολή του θεσμού και της απονομής. Με τον τρόπο αυτό ίσως τελικά καταφέρει να κερδίσει την προσοχή του κοινού, προσφέροντας παράλληλα στις βραβευμένες ταινίες μια πραγματική ευκαιρία για μια "δεύτερη ζωή" στις αίθουσες.

ΜΟΙΡΑΣΤΕΙΤΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΣΕΛΙΔΑ:

Το Πρόγραμμα των Προβολών

Αναζήτηση με τον Πρωτότυπο Τίτλο

Αναζήτηση με τον Ελληνικό Τίτλο

Αναζήτηση με την Περιοχή

Αναζήτηση με τον Κινηματογράφο


© 2000-2025 | Θανάσης Γεντίμης

Το σύνολο του περιεχομένου και των υπηρεσιών του CinemaNews.gr διατίθεται στους επισκέπτες αυστηρά για προσωπική χρήση.

Απαγορεύεται η μερική ή ολική αναπαραγωγή ή αποθήκευση με κάθε τρόπο και μέσον των περιεχομένων του CinemaNews.gr χωρίς την προηγούμενη έγγραφη συναίνεση του δημιουργού του.