Ένα Βήμα Μπροστά
Ενα Βημα Μπροστα
Ντοκιμαντέρ | Παραγωγή: 2013 | Διάρκεια 126'

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Αθυρίδης
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, ο Γιάννης Μπουτάρης ήταν κυρίως γνωστός ως κορυφαίος οινοπαραγωγός, ενώ διακρινόταν για διάφορες πρωτοβουλίες μεταξύ των οποίων η οικολογική του δράση. Ωστόσο, το 2010, στα 68 του χρόνια, αποφάσισε να διεκδικήσει τη δημαρχία της Θεσσαλονίκης. Σε μία χώρα που είχε ήδη μπει στον φαύλο κύκλο των μνημονίων και σε μία πόλη που "ανήκε" σε επίπεδο αυτοδιοίκησης στη Ν.Δ. για δεκαετίες, το εγχείρημα του Μπουτάρη μόνο εύκολο δεν ήταν. Χωρίς καμία εμπειρία στο πολιτικό παιχνίδι, παρορμητικός και ενίοτε αθυρόστομος, κατεβαίνοντας αρχικά ανεξάρτητος για να δεχθεί στην πορεία τη στήριξη των ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ΔΗΜ.ΑΡ., κλήθηκε να υπερκεράσει τα συντηρητικά αντανακλαστικά μίας σημαντικής μερίδας των Θεσσαλονικέων και κυρίως αυτό που ο ίδιος χαρακτήριζε ως το "τρίγωνο του καταστροφής" για την πόλη: το μητροπολίτη Ανθιμο, το νομάρχη Ψωμιάδη και το δήμαρχο Παπαγεωργόπουλο, τον οποίο φιλοδοξούσε να διαδεχθεί ο Κωνσταντίνος Γκιουλέκας. Για ένα διάστημα δέκα εβδομάδων, η κάμερα του Δημήτρη Αθυρίδη τον ακολούθησε σε αυτόν τον οριακά νικηφόρο, όπως αποδείχθηκε, προεκλογικό αγώνα, αποκαλύπτοντας παράλληλα τα πρόσωπα και τις καταστάσεις που σημάδεψαν τη ζωή του.
Κάθε πορτρέτο για έναν πολιτικό, ακόμα και εκκολαπτόμενο, καλείται να ξεπεράσει δύο βασικούς σκοπέλους: εκείνους της ωραιοποίησης και της κοινοτοπίας. Πολύ περισσότερο όταν το κεντρικό πρόσωπο του ντοκιμαντέρ είναι και το μοναδικό που ελέγχει τη ροή πληροφοριών για το άτομό του και μάλιστα εν μέσω μίας απαιτητικής συγκυρίας όπου καλείται να παίξει με τους κανόνες ενός πολύ συγκεκριμένου παιχνιδιού, το οποίο δε συνηθίζει να συγχωρεί λάθη. Ως προς τα δύο αυτά ζητήματα, ο Αθυρίδης παίρνει άριστα, επωφελούμενος βέβαια κι από την ιδιοσυγκρασία του Γιάννη Μπουτάρη, ο οποίος πείθει πως ακόμα και on camera εκφράζεται χωρίς να πολυνοιάζεται για την εντύπωση που αφήνει. Πιθανώς επειδή όσα έχει βιώσει σε προσωπικό επίπεδο, από τα παιδικά χρόνια και τη γεμάτη διακυμάνσεις σχέση ζωής με τη σύζυγό του, την Αθηνά, μέχρι την εξάρτηση από το αλκοόλ και την επίπονη μάχη να καθαρίσει, τον καθιστούν αδιάφορο ως προς την τήρηση των τύπων.
Έχοντας εμφανώς κερδίσει την εμπιστοσύνη του πρωταγωνιστή του, ο Αθυρίδης παρακολουθεί την προεκλογική μάχη του Μπουτάρη από απόσταση ανάσας: στο γραφείο, το σπίτι του, το επιτελείο της δημοτικής παράταξης, τα τηλεπαράθυρα, την οξύτατη κόντρα με τον Ανθιμο ο οποίος τον αντιπολιτευόταν πιο σκληρά κι από τον άμεσο αντίπαλό του, τον συνυποψήφιο Γκιουλέκα. Ωστόσο, ξέχωρα από την κούρσα για το δημαρχιακό θώκο που παρότι γνωρίζουμε την έκβασή της δε στερείται σασπένς, το «Ένα Βήμα Μπροστά» διακρίνεται για την ενδοσκοπική του ματιά καθώς σκιαγραφεί τη διαδρομή του Μπουτάρη στην ολότητά της, με συναίσθημα και αμεσότητα, φωτίζοντας όλους τους κύριους σταθμούς της ζωής του.
Μέσα στο σώμα της ταινίας του Αθυρίδη προκύπτουν διακριτικά πολιτικά σχόλια για την Ελλάδα του σήμερα. Αλλωστε, μόνο και μόνο η παρατεταμένα ρευστή πολιτική κατάσταση της χώρας, οι αλλεπάλληλες ανακατατάξεις σε κυβερνητικό επίπεδο κι εν γένει τα όσα ακολούθησαν της περίοδο που καταγράφει το ντοκιμαντέρ, του χαρίζουν μία προφητική δυναμική που ουδέποτε επεδίωξε αλλά αντίθετα προέκυψε από τις καταστάσεις. Η μεγαλύτερη συζήτηση, ωστόσο, γύρω από το «Ένα Βήμα Μπροστά» εγείρεται εξαιτίας του αινιγματικού φινάλε (σ.σ. σχετικά με το χρόνιο ζήτημα των απορριμμάτων στην πόλη), το οποίο άλλοι βρίσκουν άνισο και διαστρεβλωτικό και άλλοι μία εύστοχη υπενθύμιση πως οι καλές προθέσεις, οι προσωπικές δεσμεύσεις και η ευφορία μίας εκλογικής νίκης δε συνεπάγονται αυτομάτως τη λύση των προβλημάτων. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο συγκεκριμένος επίλογος μοιάζει περισσότερο με μία αμυντική επιλογή από πλευράς Αθυρίδη, καθώς ίσως να φοβήθηκε υπερβολικά μπροστά στην πιθανότητα το «Ένα Βήμα Μπροστά» να αποδειχθεί αγιογραφία.
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 11-04-2013 | Διανομή: Pan Entertainment



Σας Προτείνουμε Ακόμη
Το Πρόγραμμα των Προβολών