Majority - Cogunluk
Η Πλειοψηφία Της Σιωπής
Δραματική | Παραγωγή: 2010 | Διάρκεια 111'

Σκηνοθεσία: Seren Yuce
Πρωταγωνιστούν: Erkan Can, Nihal G. Koldas, Bartu Kucukcaglayan, Esme Madra, Settar Tanriogen
Ο νεαρός Mertkan ζει στην Κωνσταντινούπολη. Η ζωή του είναι σταθερή και προβλέψιμη, αλλά δεν τον γεμίζει. Μένει στο σπίτι των γονιών του, είναι το παιδί για όλες τις δουλειές στα γραφεία της κατασκευαστικής εταιρείας του πατέρα του, και διασκεδάζει με τους κολλητούς του σε εμπορικά κέντρα και ντισκοτέκ. Όταν γνωρίζει την Gul, μια Κούρδη από την Ανατολική Τουρκία, ο άχαρος Mertkan αρχίζει να αποκτά λίγη αυτοπεποίθηση και μοιάζει να μπορεί να αντιταχθεί στους καταπιεστικούς γονείς του. Ο πατέρας του, όμως, αρνείται κάθε σχέση με "τους ανθρώπους αυτούς που θέλουν να διχάσουν τη χώρα μας". Θα είναι άραγε ο Mertkan αρκετά δυνατός ώστε να μην γίνει το είδος του ανθρώπου που ο πατέρας του θέλει να τον κάνει;
Με τοπίο την πανέμορφη Κωνσταντινούπολη, η ταινία του Seren Yuce προσπαθεί να προβάλλει τα δυο πιο σημαντικά και άλυτα ακόμα προβλήματα που ενυπάρχουν στην γειτονική χώρα. Το πρώτο, το πιο ξεκάθαρο, είναι η ατέλειωτη διαμάχη με τους Κούρδους, μιας μειονότητας που αριθμεί πάνω από 10 εκατομμύρια ανθρώπους στο εσωτερικό της Τουρκίας. Το δεύτερο, είναι η γνωστή σύγχυση των κατοίκων της χώρας που δεν μπορούν να νοήσουν τα όρια μεταξύ κοσμικού κράτους και ισλαμικής θρησκείας. Αποτέλεσμα αυτής της εξωτερικής και εσωτερικής διαμάχης δεν είναι άλλο από τον ρατσισμό. Ο ρατσισμός στρέφεται καταρχάς προς τον ίδιο τον εαυτό και έχει ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός εχθρικού περιβάλλοντος για ό,τι το διαφορετικό. Από την στιγμή που κάποιος δεν έχει ξεκαθαρίσει την ταυτότητά του δεν μπορεί να δεχθεί καμιά άλλη ως ίση.
Όταν ο πατέρας του Mertkan μιλάει για "τους ανθρώπους που θέλουν να διχάσουν την χώρα" γνωρίζει απόλυτα ότι η χώρα είναι εκ των πραγμάτων συνειδησιακά διαχωρισμένη μεταξύ Ισλάμ και κοσμικού κράτους και νιώθει την ανάγκη να ρίξει το φταίξιμο, όχι φυσικά στον ίδιο και σε όλους, αλλά σε κάποιον εξωγενή παράγοντα. Η σύγχυση δεν είναι απλή. Οι πολλαπλές αναφορές στην αναγκαιότητα και την εξύψωση της στρατιωτικής θητείας προδίδουν μια νοοτροπία που έχει ως κεντρικό άξονα έναν επιθετικό εθνικισμό που το μόνο που κάνει είναι να συντηρεί μια άδικη κατάσταση και για τους Κούρδους αλλά και για τους ίδιους τους Τούρκους. Όταν ο Mertkan ξεσπάει σε κλάματα προς το τέλος, είναι σαν να παραδέχεται την ήττα του στην μάχη του εναντίον της νοοτροπίας του πατέρα του αλλά και των φιξαρισμένων κοινωνικών προσδοκιών.
Αρκετά όμως με την κοινωνικο-πολιτική ανάλυση της ταινίας. Γιατί αν ασχολούμασταν αποκλειστικά με αυτήν θα αδικούσαμε την προσπάθεια των συντελεστών της. Ο Seren Yuce επιλέγει να χρησιμοποιήσει στατικά πλάνα σε μεγάλο μέρος της ταινίας κάτι που θα μπορούσε κάλλιστα να συνδυαστεί με το περιεχόμενό της. Την στατικότητα και την άρνηση εξέλιξης των χαρακτήρων του. Τα πλάνα του επιλέγουν να καταγράψουν την εξωτερίκευση αλλά και -κυρίως στην περίπτωση του Mertkan- την εσωτερίκευση συναισθημάτων. Με αυτό τον τρόπο καταφέρνει να δώσει μια κίνηση στην στατικότητα με αποτέλεσμα να κάνει τους χαρακτήρες του πιο οικείους στα μάτια του θεατή και να μεταβιβάσει όσα συναισθήματα μπορεί. Δεν είναι βέβαια πολλά. Φτάνουν όμως για να δημιουργήσουν μια ατμόσφαιρα, όχι ειδυλλιακή, αλλά τουλάχιστον αυτή που χρειάζεται ώστε να σου τραβήξει το ενδιαφέρον. Η προβλεψιμότητα του σεναρίου κρατά την ταινία σε ένα ορισμένο επίπεδο. Ο Bartu Kucukcaglayan όμως ξεφεύγει από το προβλέψιμο και προσθέτει μια ερμηνεία ενός 'σοσιοπαθούς' και διαταραγμένου χαρακτήρα που εκπλήσσει, διαφοροποιώντας τον χαρακτήρα του δίνοντάς του μια δυναμική υποχωρητικότητα ιδιαιτέρως αντιφατική.
Η ερμηνεία του πρωταγωνιστή καθώς και η οπτική της σκηνοθεσίας είναι ό,τι πιο καλό έχει να επιδείξει το «Majority». Η προβλεψιμότητά του, η άνευρη αναπαράσταση του love story και κάποια κενά στην αφήγηση, κυρίως στις κατά μέρος ενότητες, είναι ό,τι πιο κακό. Είναι όμως μια ενδιαφέρουσα και πολύ ελκυστική ταινία...
Πρεμιέρα στην Ελλάδα: 28-04-2011 | Διανομή: Odeon | Επίσημο Site



Σας Προτείνουμε Ακόμη
Το Πρόγραμμα των Προβολών